Lyngdals Avis

Lyngdals Avis

UP advarer mot regel om kjørelys

KJØRELYS: Mange sjåfører er ikke er klar over at de kjører uten baklys Foto: iStock

To av tre kjenner ikke regelen om bruk av kjørelys på norske veier. – Forvirring om lys kan skape farlige situasjoner, sier Georg Richvoldsen i Codan Forsikring.

Lyngdals Avis
Lyngdals Avis

Publisert:

KJØRELYS: UP advarer mot regelen, NAF er kritiske til den og Codan Forsikring er bekymret. Likevel er det de færreste som kjenner til regelen om kjørelys.

I en undersøkelse fra Norstat svarer bare 30 prosent riktig på spørsmålet om regelen om kjørelys. Undersøkelsen er gjennomført blant et landsrepresentativt utvalg i januar, på vegne av Codan Forsikring.

Bare påbudt foran

Over halvparten av de spurte i undersøkelsen tror at den gamle regelen om at både baklys og frontlys skal være på, gjelder fortsatt. Riktig svar er at kjørelys bare er påbudt foran på bilen.

– Det er bare frontlysene som må være på. Resultatene fra undersøkelsen viser at det er mange sjåfører som ikke er klar over at de selv kjører uten baklys, sier Georg Richvoldsen i Codan Forsikring.

På mange nye biler er baklysene slått av når lysinnstillingen står på «auto». Dette som en følge av EU-direktivet fra 2012, som ble innført for å redusere drivstofforbruket.

UP advarer

Utrykningspolitiet advarer mot farlige situasjoner, og er klare på at det er sjåføren som har ansvaret for at lysene er tilpasset forholdene.

– Det kan oppstå farlige situasjoner hvis lysene ikke er tent, eller kommer på for sent, for eksempel i tunneler, sier UP-sjef Runar Karlsen.

– Det er sjåførens ansvar at man har gode lys under alle forhold. Det betyr at kjørelysene skal være på både foran og bak når det er mørkt ute, sier Karlsen.

Han forteller at sensorene i bilen ikke alltid oppfatter at baklysene bør tennes.

– Typiske norske værforhold med tåke og regn kan skape problemer for automatikken. Derfor oppfordrer vi sjåfører til aktivt å velge kjørelys foran og bak idet de setter seg bak rattet, sier Karlsen.

NAF kritiske

NAF er kritiske til EU-direktivet som overstyrer den gamle regelen om at både baklys og frontlys skal være på.

NAF oppfordrer sjåfører til å skru på lyset manuelt i skumring og snøføyke, og ikke alltid stole på automatiske kjørelys.

– De færreste bilprodusentene lager biler med spesielle spesifikasjoner for Norge. Og siden EU-direktivet er det som gjelder, leveres bilene kun med kjørelys foran, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

– Det enkle rådet i høst- og vinterhalvåret vil være å skru på lysene manuelt. Enten du har lysbryter eller betjening på skjerm kan du sette på vanlige nærlys slik at de lyser hele tiden. Da er også baklysene tent uansett vær og føreforhold, sier Sødal.

De godt voksne vet best

Norstat-undersøkelsen viser at de mellom 40 og 60 år har bedre kjennskap til regelen om kjørelys enn de unge sjåførene.

43 prosent av de mellom 50 og 59 år svarer riktig på spørsmålet, mens bare 17 prosent av de mellom 18 og 29 år gjør det samme.

– Resultatene er overraskende da de yngste sjåførene burde ha fått med seg de nye reglene på kjøreopplæringen, sier Richvoldsen.

Ser man på svarene opp mot bilmerker, er det eiere av Kia, Suzuki og Skoda som svarer mest riktig, mens de med Mazda og Hyundai svarer mest feil.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...