Lyngdals Avis

Lyngdals Avis

Fortsetter kampen for 
å få svar fra kommunen

INTERPELLASJON: Roger Abusland har også tidligere brukt kommunens talerstol for å ta opp vanskelighetene med å få svar fra kommuneadministrasjonen. Foto: Per Thime

Høyres gruppeleder er fortsatt ikke imponert over Lyngdal kommunes evne til å svare på spørsmål innen rimelig tid.

Lyngdals Avis
Lyngdals Avis

Publisert:

KREVER SVAR: Det er en ting Roger Abusland ikke tåler: Å bli ignorert. Har han først stilt et spørsmål, gir han seg ikke på flart mark før svaret foreligger.

– Forvaltningsloven slår fast at en henvendelse skal besvares uten ugrunnet opphold. God forvaltningsskikk er til forveksling lik god folkeskikk: Blir du spurt om noe, så svarer du. Og hvis du ikke kan svare på stående fot så svarer du at «Det må jeg sjekke. Jeg kommer tilbake med svaret», sier han.

Verge

Denne gang er det kommunens uvillighet til å svare på hans egne spørsmål han reagerer på. Tidligere har han tatt opp flere saker på vegne av andre, både i avisen og i interpellasjons form.

Nå gjelder det en vergemålssak. Fylkesmannen i Vest-Agder har oppnevnt Abusland som verge for en lyngdøl.

– Han har tidligere vært part i et oppgjør rundt en veiutbygging i Lyngdal. I den forbindelse hadde han penger til gode fra kommunen. Samtidig var det usikkerhet om han også var skyldig kommunen penger for ubetalte avgifter.

Lang behandlingstid

21. november leverte han et brev over skranken til servicekontoret på Rådhuset i Lyngdal, der han ganske enkelt spurte om, alt var gjort opp, eller om det manglet betaling i den ene eller andre retning.

Til jul hadde han fortsatt ikke fått svar. Heller ikke til nyttår.

– Fylkesmannen og Vest-Agder fylkeskommune har også til tider lang behandlingstid for henvendelser. Man da får jeg i det minste et svar tilbake der behandlingstiden beklages, og beskjed om når jeg kan regne med å få et svar. Det får jeg ikke fra Lyngdal, sier han.

Må rapportere til fylkesmannen

Abusland understreker at når han jobber med en vergemålssak, gjør han dette etter oppnevning fra fylkesmannen.

– Og jeg må rapportere til ham. Det gjelder også om arbeidet blir forsinket på grunn av sendrektighet i kommunen, sier han.

Roger Abusland har tidligere opplevd at det har kommet fortgang i denne typen saker når han har meldt en interpellasjon til kommunestyret.

– Men jeg synes ikke det er noe godt tegn at gruppelederen for kommunestyrets største

parti må ta opp en sak på den måten for å få administrasjonen til å svare, sier han til Lyngdals Avis.

Kommunen jobber med saken

Rådmann Norman Udland i Lyngdal kjenner saken Roger Abusland har tatt opp.
– Jeg tror vi har løst den nå, men saken viser dessverre at vi ikke er helt i havn med dette, ennå. Vi har forbedret oss, og jobber videre med det, sier han til Lyngdals Avis.

Han minner samtidig om at Lyngdal har vært blant de beste i landet når Forbrukerrådet har undersøkt kommunenes svarvilje og reaksjonstid.

– Her i kommunen har jeg inntrykk av at problemer dels har skyldtes avdelinger med lav bemanning. Det har vi gjort noe med. Vi forsøker også å forbedre rutinene våre, sier Norman Udland.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...