Lyngdals Avis

Lyngdals Avis

Planene er klare – ingen penger til Audnedal stasjon

PERRONGER: Perrongene på Audnedal stasjon er i dårlig forfatning. Planen er at de skal bli de både høyere og lengre. Foto: Lars Rekaa (arkivfoto)

Bane Nor har planene klare for en oppgradering Audnedal stasjon, men har så langt ikke penger til jobben.

Lyngdals Avis
Lyngdals Avis

Publisert:

HANDLINGSPLAN: Representanter for Audnedal kommune og Vest-Agder fylkeskommune hadde store forhåpninger til onsdagens møte med selskapet som eier jernbanespor og stasjoner i Norge, Bane Nor.

– Ja, jeg hadde i hvert fall en forventning om at vi nærmest skulle bli presentert for datoen for byggestart, sier Audnedals varaordfører, Unni Nilsen Husøy (Frp) etter møtet.

Penger i april?

I stedet må Audnedal fortsatt vente. I april skal Bane Nor legge fram en handlingsplan.

Les også: Håper på handling i stedet for fagre ord

– En oppgradering av stasjonen er spilt inn som vårt prosjekt til handlingsplanen. Men vi vet jo fortsatt ikke om vi kommer med, sier hun til Lyngdals Avis.

Hun legger ikke skjul på at hun er skuffet over at pengene ikke er klare. På den annen side er hun fornøyd med jobben Bane Nor har gjort for å utarbeide planer for oppgraderingen. Hun har jobbet for oppgraderingen siden hun kom inn i politikken i Audnedal.

75 år

Problemet for Audnedal stasjon er at det ikke er gjort noe med anlegget siden stasjonen sto ferdig i 1943. Perrongene er både for korte og for lave til å betjene dagens tog på en tidsriktig måte. Perrongene er også i dårlig forfatning og fysiske sikkerhetstiltak mangler.

Bane Nor har fått hjelp av konsulentfirmaet Vianova til å utarbeide planene. Alternativ 2 omfatter forlengelse av midtperrongen ved Audnedal stasjon fra 162 til 220 meter. I tillegg skal den heves fra 25 til 76 centimeter. Det skal også bygges et venteskur, planovergangen for togpassasjerer skal flyttes, det skal installeres et nytt lysanlegg og settes opp sikkerhetsgjerder. Arbeidene er kostnadsberegnet til 13,5 millioner kroner.

MØTTES: Bane Nors Stian Vesøy møtte Audnedals ordfører Reidun Bakken (til venstre) og varaordfører Unni Nilsen Husøy. Foto: Privat

I tillegg fikk audnedalspolitikerne også se et mulig Alternativ 1. Det går ut på oppgradering av begge perronger og muligens også flytting av spor. Det er klart at dette alternativet blir betydelig dyrere.

Økonomi

– Vi snakker om Alternativ 2. Jeg må jo si at Bane Nor har gjort et fantastisk arbeid med planene så langt. Jeg håper virkelig ikke dette betyr ny usikkerhet om når oppgraderingen kan komme, sier Unni Nilsen Husøy.

Hun minner om det kommer en kommunesammenslåing i 2020.

– Audnedal kommune har vedtatt at kommunen kan gå inn med en million kroner i dette prosjektet. Det er ikke gitt at Nye Lyngdal vil gjøre det samme. Derfor er det viktig at vi komme i gang i år eller neste år, sier hun.

Nilsen Husøy velger likevel å være optimistisk.

I går ble det dessuten klart at det ikke er aktuelt å endre stoppmønstret ved Audnedal og andre stasjoner i Indre Agder.

Les også: Privatisering kan gi færre togstopp

– Når vi ser på den positive trafikkutviklingen ved Audnedal stasjon holdt opp mot forfatningen anlegget er i, synes det klart at stasjonen bør ha topp prioritet når handlingsplanen kommer, sier hun.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...