Lyngdals Avis

Lyngdals Avis

Nye Veier har fortsatt troen på E39-prosjektet

NYE VEIER: Finn Aasmund Hobbesland fra Nye veier på infomøte med politisk ledelse i Eigersund. Foto: Espen A. Eik, Dalane Tidende

— Vi møtte en bump i veien i Bjerkreim, sier Nye Veier-direktøren.

Lyngdals Avis
Lyngdals Avis

Publisert:

EGERSUND: Tidligere har Nye Veier vært tydelige på at nei til bompenger er nei til ny E39.

Mandag skjedde det: Bjerkreim stemte nei til bompenge-opplegget.

På et informasjonsmøte med politisk ledelse i Eigersund på tirsdag var språkbruken fra Nye Veier mindre kategorisk. Finn Aasmund Hobbesland, direktør for planprosesser, og hans kollega Asbjørn Heieraas, prosjektdirektør for E39-utbyggingen mellom Sandnes og Kristiansand, møtte ordfører, varaordfører og gruppeledere til en uformell spørretime om E39-prosjektet.

— Vi møtte en bump i veien i går. Men jeg har fortsatt troen på at dette skal gå. Det jeg hørte i Bjerkreim, var at de var villige til å betale bompenger, så sant de visste hvor traseen kom, sa Hobbesland.

Begge traseer vil fungere

En ny E39 kan grovt sett legges i to mulige traseer gjennom Dalane. Nye Veier er tydelige på at de ser størst samfunnsnytte i den innerste traseen, kjent som R1. Politikere og næringsliv i Eigersund har kjempet for en trasé kjent som R2, som ligger nærmere Egersund.

— Forstår dere bekymringen for at en ved å si ja til bompengefinansiering samtidig har forskuttert trasévalget? For å være ærlig på det, så er det dette som river og sliter i meg, sa ordfører Odd Stangeland (Ap).

— Det er det mulig at vi ikke har fått det godt nok fram, men vi har regnet på at dette skal fungere uansett om man går for R1 eller R2. Finansielt er ikke R2 noe problem, forsikret Heieraas.

— Fryktelig mye penger

Roald Eie fra Fremskrittspartiet lurte på hva som eventuelt skal til for at Eigersund skal få R2.

— Dere presenterer det nå nærmest som en omvei. Og å bygge omveier ligger jo ikke i mandatet til Nye Veier i det hele tatt.

— Forskjellen i kjøretid mellom de to traseene er at R2 blir 90 sekunder lenger. Forskjellen i samfunnsverdi er 2 milliarder kroner. I mine bøker er to milliarder fryktelig mye penger, sa Hobbesland.

Bomavgiften har vært mye omtalt. 276 kroner i bompenger om man kjører fra Lyngdal til Ålgård? Hobbesland reiste seg for å tegne og forklare hvorfor man muligens aldri må betale maks bomavgift: En begynner å betale på et strekk av den nye veien. Etter hvert som det blir aktuelt å betale på de neste strekkene, er det første kanskje allerede nedbetalt. Eller så har det kanskje kommet så mye ny trafikk at man kan sette ned enkeltsatsene.

Om det overbeviste politikerne, ser en først i formannskapsmøtet onsdag. 20. mai skal saken opp i kommunestyret.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...