Lyngdals Avis

Lyngdals Avis

Nå legges planene for ny E39

NY RUNDE: Planprosessleder Torun Lynnebakken i Statens vegvesen legger nå frem planprogrammet for ny E39. Snart kommer også et planforslag med konsekvensutredninger slik at kommunene kan starte arbeidet med sine høringsuttalelser om hva de mener er best når det gjelder korridorer, kryss og tilførselsveier. Foto: Svein Løvland, avisen Agder Foto: Svein Løvland, Avisen Agder

Etter 215 høringsinnspill legges nå et planprogram for ny firefelt E39 frem.

Lyngdals Avis
Lyngdals Avis

Publisert:

VEIBYGGING: I tillegg til planprogram for ny E39 fra Lyngdal til Sandnes, skal det også lages et planforslag med konsekvensutredninger før kommunene starter arbeidet med sine høringsuttalelser.

Allerede nå kan enkeltpersoner og kommuner begynne å sette seg godt inn i hva planprogrammet innebærer av muligheter og utfordringer. Siden det er statlig plan for denne veien, er kommunene høringsparter som ikke kan reise innsigelser eller påklage planvedtaket, men høringen er likevel viktig før planvedtaket fattes i løpet av vinteren.

Korridorer

Etter at planen er vedtatt, skal Nye Veier AS lage reguleringsplan før byggingen kan starte. Formålet med planarbeidet som gjøres nå, er å danne grunnlaget for valg av korridor for ny E39 mellom Lyngdal vest i Vest-Agder og Sandnes i Rogaland.

Statens vegvesen skal planlegge korridor for ny E39 i et helhetlig veinett inkludert kryss, tilførselsveier og sideanlegg som døgnhvileplasser, kollektivknutepunkt, kontrollplasser, driftsplasser og rasteplasser.

Planprogrammet gir oversikt over hvilke korridorer som skal utredes, tema og problemstillinger som er knyttet til planarbeidet, og hvilke konsekvensvurderinger som må utføres for å klargjøre vesentlige virkninger av ny E39. Planprogrammet presenterer også opplegg for informasjon og medvirkning fra befolkningen og interessenter.

Vedtak

Planarbeidet skal ende opp med vedtatt kommunedelplan med konsekvensutredning som fastlegger korridor for ny E39 på strekningen Lyngdal vest - Sandnes, plassering av toplanskryssene, fastlagte korridorer for tilførselsveier og fastlagt plassering av veiserviceanlegg.

Antall kryss og plassering av disse skjer blant annet på grunnlag av trafikale virkninger og for å få en god kobling mellom hovedvei og sideveinett, som også ivaretar myke trafikanter.

For enkelte kryss vil det beregnes hva det tilfører av nytte og kostnad. Tiltak for å knytte E39 via kryss opp til sideveinettet inngår i tiltaksbeskrivelsen og kostnadene. Kryssene skal bygges som planskilte kryss, og avstanden mellom kryssene bør ifølge veinormalene til Statens vegvesen være minimum tre kilometer. I forslag til ny håndbok er det foreslått å øke avstanden mellom kryss til fem kilometer.

Konsekvensutredninger

Omfanget av konsekvensutredninger varierer med hvilken korridor for ny E39 som blir valgt. Tiltak av noe større omfang som vurderes er blant annet at dersom dagens bro over Fedafjorden benyttes som en retning på ny firefelts vei, må det bygges en ny vei og tunnel tilbake mot fjorden for å kunne komme til Kvinesdal.

Det skyldes at dagens kryss i Fedaheitunnelen ikke kan brukes ved firefeltsvei, og at ny avkjøring mot Kvinesdal må etableres i et nytt kryss på Birkeland. Et annet tiltak som det må regnes på er oppgradert veg fra Lølandsvatn til Flikka (Fv 466) som er aktuell dersom man velger en indre variant av ny E39 mellom Fedafjorden og Moi.

Det må også regnes på en ny korridor for deler av fylkesvei 42 opp til dagens E39 for å bedre tilkomsten til Egersund fra ny E39 og en oppgradert fylkesvei 32 fra nytt kryss på Grøsfjell mot Hauge i Dalane.

Basert på en beskrivelse av traséer, kryss, tunneler og bruer og andre forhold, skal det gjennomføres en kostnadsberegning ved bruk av Statens vegvesens anslagsmetode. Anslagsmetoden gir et overslag som vil inngå i beslutningsgrunnlaget for valg av alternativ og være et av grunnlagene for å beregne konsekvenser.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...