Lyngdals Avis

Lyngdals Avis

Utspill: Enkel livsfilosofi

FORFATTEREN: Lise Christensen er idrettspedagog. Foto: Privat

Månedens utspill er det Lise Christensen som er ansvarlig for.

Lyngdals Avis
Lyngdals Avis

Publisert:

Livet består av tre deler: En tredel av livet tilbringer du i horisontal stilling i sengen. Den andre tredelen av livet tilbringer du på jobb. Den siste tredelen av livet er det som kalles for fritid. Hvis to av de tre delene er bra, så kan du konkludere med at livet ikke er så aller verst. Så noe av det første du bør gjøre, er å kjøpe ei kjempegod seng! Da er i hvert fall den tredjedelen sikret! Men om verken jobben eller fritiden er mye å skryte av, hjelper heller ikke en god seng. Da er det på tide å foreta endringer i livet. Men om det kun er jobben som er pyton, fritiden tipp topp og sengen det samme, da kan du slå deg til ro med at livet faktisk er ganske så bra!

Jeg kan ikke ta æren av denne livsfilosofien. Det er en to meter høy og en meter bred bergenser som var min kollega på Eilert Sundt videregående skole i Farsund som sa dette. I tillegg til å være to meter og utpreget bergenser, så hadde han også spilt amerikansk fotball i Bergen. Som kroppsøvingslærer lot jeg meg ikke be to ganger. Han måtte derfor alltid ha amerikansk fotball en gang i løpet av skoleåret med mine elever. De digget det. Han forsvant fra Farsund og det gjorde jeg også da det ikke er mulig å leve av å undervise kroppsøving i en 50 prosent stilling. Siden timene var lagt på alle ukas dager ble jeg forhindret fra å ta en annen 50 prosent stilling et annet sted. Men nok om Vest-Agder fylkeskommune sin personalpolitikk. Ingen av tredelene av livet mitt var bra da, så da var det bare å pakke skipsekken for å gjøre noe annet som gir livskvalitet.

Jeg har tidligere snakket varmt om å seile, seile langt, å seile lenge. Jeg gjorde begge deler. Jeg seilte i 4,5 år. Den tredelen av livet som berører søvn var tipp topp i de årene. Min søvn kommer aldri til å bli bedre før jeg eventuelt velger å seile igjen. På bøljan blå, når havet slår og klukker mot skrogsiden, når båten gynger forsiktig fra side til side, da sover man som et barn. Men været er uforutsigbart, så det blåste også både kuling og storm. Men en sover da også. Med ørepropper, fastklemt i køya så man ikke ruller ut og stoler 100 prosent på den som har vakt i cockpiten.

Den delen av livet som bestod av fritid var også 100 prosent i de årene. Å fridykke med hvaler og djevlerokker, se de vakreste rev, fisker i alle varianter og farger i vann som holder 30 varmegrader, se de vakreste solopp- og solnedganger under seilas, bade midt ute på Atlanterhavet når du vet at det er hav 3300 meter under deg, er det ingenting å si på. Jobbmessig var det ikke så bra, selv om det å livnære seg som frilansjournalist og fotograf ga litt penger i reisekassa.

Tilbake til Norge, og det virkelige livet. Søvn eller rettere sagt mangel på søvn er et stort problem i Norge. Søvnvansker er dessverre svært utbredt, så utbredt at Folkehelseinstituttet omtaler det som et av landets mest undervurderte folkehelseproblem.

Søvnen fungerer best når vi legger oss og står opp til omtrent samme tid hver dag. Sørg for å være ute i dagslys i løpet av dagen. Lys er med på å regulere døgnrytmen og utskillelse av hormonet melatonin, kroppens søvnhormon.

For å få god og sammenhengende søvn om natten, bør du begrense soving på dagtid, spesielt på ettermiddagen. Unntaket er såkalte powernaps, det vil si en liten høneblund på 10-20 minutter tidlig på dagen.

Kaffe, te, coladrikker og energidrikker inneholder koffein, og kan være store søvntyver. Har du problemer med å sovne om kvelden, bør du unngå slike drikker etter klokken 17.

Fysisk aktivitet i løpet av dagen er bra for søvnen, men det kan være lurt å unngå hard fysisk aktivitet de siste timene før sengetid. Forsøk også å spise fornuftig, slik at du hverken er sulten eller veldig mett når du skal legge deg.

Og når det gjelder mobil og PC, sosiale medier og spill; skru av en time eller to før leggetid slik at hjernen får hvile og blir skånet for det blå lyset som hindrer søvnhormonet melatonin å gjøre jobben sin.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...