Lyngdals Avis

Lyngdals Avis

Meninger: Forkjørsvei til Korshamn

DÅRLIG VEI: Jon Are Åmland peker på at standarden på fylkesvei 552 gjennom Austad er lav.

I et høringsbrev til Lyngdal kommune foreslår Statens Vegvesen at fylkesvei 552 til Korshamn skal bli forkjørsvei. Dette er et godt forslag, og jeg håper kommunen vil gi en tydelig anbefaling om at strekningen blir forkjørsvei.

Lyngdals Avis
Lyngdals Avis

Publisert:

BREV: Det oppstår stadig farlige trafikksituasjoner fordi mange bilister oppfatter veien som en forkjørsvei. Det gjelder særlig de som ikke er fastboende, og som ikke stopper for biler fra de kommunale veiene.

Vi ser for eksempel at tyske bilister ikke overholder vikeplikten. I Tyskland er regelen at den bredeste veien har forkjørsrett, og de oppfatter derfor denne veien som forkjørsvei.

Men også for fastboende kan det være uklart hvorvidt man har vikeplikt eller ei når ikke dette er skiltet. Jeg kjører selv denne veien daglig og opplever at det er ulik praksis. Et eksempel er avkjørsel til Skomrakfeltet. Noen stopper her, mens andre gjør ikke.

Det har de siste tiårene vært en stor økning av hytteutbygging på Austadhalvøya, i tillegg til økt anleggsvirksomhet på Hausvik industriområde. Dette har medført en kraftig økning i trafikken, uten at veien har blitt utbedret. Økning i trafikken omfatter både hyttebeboere, men også tungtransport i forbindelse med utbygging av hyttefelt. På enkelte strekninger er veien så smal at lastebiler eller busser må stoppe helt opp hvis de møtes.

Det er helt opplagt at veien må bli forkjørsvei. Det vil rydde opp i usikkerhet og mange trafikkfarlige situasjoner kan unngås.

Samtidig er ikke dette nok i seg selv. Veistandarden er generelt for dårlig sett i lys av den store hytteutbyggingen som har vært. Enkelte strekninger er som nevnt alt for smale, og tillegg er det for dårlig standard flere steder. Et konkret eksempel er strekningen fra avkjørsel til Kåveland og mot Belland. Her er hele veiskulderen vekke og asfalten henger i løse luften ut mot bekken (se vedlagt bilde). Dersom man får det ene hjulet utenfor asfalten her, vil man fort kunne havne i bekken. Dette må ordnes før det skjer en alvorlig ulykke. En løsning vil kunne være å legge bekken i rør og utvide veien en meter eller to.

Et annet konkret tiltak vil være å innføre 70-sone på de strekningene det nå ikke er nedsatt hastighet. Nedsatt fartsgrense vil kunne redusere risikoen for ulykker.

Forslaget fra vegvesenet er bra, og Lyngdal kommune burde komme med en tydelig anbefaling om å støtte det.

Hytteutbygging på Austadhalvøya er positivt for Lyngdal, men nå må kommunen prioritere veien før det tillates nye store utbygginger. Det er de fastboende som til daglig må leve med konsekvensene av den økte trafikken og dårlig kvalitet på veien.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...