Lyngdals Avis

Lyngdals Avis

Leder: Riksvei nummer 1

LEDER: Ukens leder dreier seg om transport av gods. Foto: Avisen Agder

Ukens lederartikkel fra redaktøren handler om riksvei 1.

Lyngdals Avis
Lyngdals Avis

Publisert:

LEDER: En gang for over 40 år siden lærte elevene i det som da het småskolen at det var en grunn til at vi ikke hadde noen Riksvei 1 i Norge. Det var nemlig sjøen som var vår Riksvei 1. Selv om det fortsatt seiler frakteskuter langs vår lange kyst, er det liten tvil om at behovet for sjøtransport har falt. En gang var fjorder og sund preget av livlig trafikk av små og store frakteskuter. Noen hadde bare to mann om bord. Andre hadde stort mannskap. Noen tok sågar men passasjerer på sin vei opp ut og inn utallige fjorder og rundt mangt et nes. Det fantes selvsagt lastebiler, men de sto stort sett for lokal distribusjon av varer. Det var jernbanen og toget som fraktet de store godsmengdene – selv om det nok var betydelig mindre gods som måtte fraktes den gangen.

I dag er alt endret. Godstransporten har blitt et marked, et marked med få reguleringer. Resultatet er et veinett som nesten er sprengt. Og en veitrafikk som i perioder går i stå fordi bilene ikke oppfyller de standarder som er nødvendige for å kunne trafikkere våre veier på vinterstid. Jernbanens godskapasitet er også delvis sprengt, ikke minst på Sørlandet. Mens sjøen fortsatt ligger der, mens det er langt færre kystbåter i trafikk enn for bare få år siden.

En blanding av pisk og gulrot må sikkert til for å overbevise de som har gods å frakte om at det vil lønne seg å få noe av over på kjøl.

Kanskje er det sjøen som kan redde oss. Fortsatt må vi regne med mange år med snøkaos hver vinter før vi har bygd ut veinettet vårt til en slik standard at til og med østeuropeiske toakslinger med blankslitte dekk kan ha håp om å komme fram. Ferjetrafikken med satsning på gass og elektrisitet viser at det er mulig å drive også sjøtransport etter grønne standarder. En blanding av pisk og gulrot må sikkert til for å overbevise de som har gods å frakte om at det vil lønne seg å få noe av over på kjøl. Men vi kan ikke se bort fra at det vil bidra til lokale arbeidsplasser, selv om det samtidig vil gå ut over utenlandske vogntogsjåfører på slavekontrakter. Vi bare minner om at Lyngdal allerede har gode havneanlegg (ja, riktig, det skal være flertall). Det må være mulig å tjene både miljø, klima, trafikksikkerhet og framkommelighet ved å få mer av godset over på skip. Sannsynligvis vil en slik satsing også gi skipstrafikken ny teknologi som vil gjøre den grønnere.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...