Månedens utspill: Diktatur, Lyngdal legesenter og (vin)monopol

MÅNEDENS SKRIBENT: Lise Christensen har skrevet månedens utspill. Foto: Privat

Månedens utspill er skrevet av Lise Christensen.

Lyngdals Avis
Lyngdals Avis

Publisert:

Aller mest har jeg lyst til å skrive om den motbydelige volden, den infame mobbingen, de skjulte ekskluderingsmekanismene og de lett gjenkjennelige hersketeknikkene. Men jeg lar det vente. For dette er nasjonale problemstillinger, ikke bare lokale. Til tross for at Sørlandet har kulturelle utfordringer som gjør det ekstra vanskelig å få bukt med. Men det er noe som er enda mer livsnødvendig å bruke denne spalten på. Nemlig Lyngdal legesenter.

Definisjon på diktatur er: Diktaturer en styremåte der makten ligger hos én enkelt person eller hos en liten gruppe personer.

Nå er det vel ingen som påstår at Lyngdal legesenter praktiserer diktatur, men de er per dags dato enerådende på sitt felt i Lyngdal.

Da jeg flyttet til Lyngdal i 2011 måtte jeg også velge meg ny fastlege. Dette ble gjort og min erfaring med Lyngdal legesenter startet da. Har du lagt merke til at det ikke finnes en eneste kafe i Lyngdal som har flere folk i kafeen enn hva det er på venteværelset til Lyngdal legesenter? Jeg har noen ganger tenkt at legesenteret er treffstedet for folk i Lyngdal. Praten går lavmælt og lett der folk sitter tett i tett med den ene plagen etter den andre.

Lyngdal legesenter bryter loven. Gang etter gang. Og for pasienter kan dette oppleves noen ganger livstruende, mange ganger frustrerende og for de fleste innebærer det dager og uker med redusert livskvalitet.

På lovdata.no om forskrift om fastlegeordningen i kommunene i kapittel 4 Funksjons og kvalitetskrav under § 21. Allmenne tilgjengelighetsbestemmelser finner du følgende lovbestemmelser:

«Systemet for mottak av telefonhenvendelser skal innrettes slik at 80 prosent av alle henvendelser normalt kan besvares innen to minutter.»

Jeg tror aldri jeg har fått svar innen 2 minutter. Mange ganger er ventetiden både 15 og 20 minutter. Og etter at frustrasjonen har nådd sitt maksimale nivå, risikerer man heller å havne i den situasjonen at man heller må ringe nødnummer 113 pga stress og hjerteinfarkt.

«Fastlegen skal prioritere listeinnbyggerne ut i fra en konkret medisinsk vurdering av haste- og alvorlighetsgrad. Listeinnbyggeren skal få tilbud om konsultasjon så tidlig som mulig, og normalt innen fem arbeidsdager.»

Fem dager. Du leste riktig. Fastlegen din skal organisere arbeidshverdagen sin slik at han eller hun skal gi deg legetime innen 5 arbeidsdager.

Jeg vet om tilfeller der de har måttet ventet i flere uker på time hos fastlege på Lyngdal legesenter. I et konkret eksempel så orket ikke den ene pasienten mer og byttet til fastlege til Farsund, Han valgte heller å få som svar på telefonen når han ringte: «Vil du ha time i dag kl. 12:30, kl. 13 eller klokka 14:30?» og kjøre de to ekstra milene til Farsund.

Under § 22. Øyeblikkelig hjelp til listeinnbyggere finner du videre:

«Fastlegen skal innrette sin praksis slik at listeinnbyggere som må ha øyeblikkelig hjelp, kan mottas og vurderes i åpningstiden.»

Gjør fastlegene i Lyngdal dette? I Oslo vet jeg om en fastlege som har vanlige timebestillinger fram til lunsj. Etter lunsj står åpne til akuttimer.

En alenemamma med tre jobber og like mange barn hadde fått utviklet en betennelse i albuen over flere måneder, og hun hadde til slutt fått så vondt at hun hadde problemer med å sove om natta. Hun ringte og ba om time hos fastlegen sin, fortrinnsvis en akuttime. Hun fikk klar beskjed i resepsjonen at «dette var misbruk av akuttimer». Hun rødmet, ble flau og sjokkert over måten hun ble møtt på. Hun følte skam. Det er vanlig å føle skam når noen ikke behandler deg fint. Hun ringte i stedet sin gamle fastlege i Farsund, ble møtt med vennlige ord og fikk time samme dag.

Et annet tilfelle handler om en mann som var så syk, forkjølet med feber at han hadde problemer med å puste. Han ringte Lyngdal legesenter og ba om å få en time en tirsdag. Han fikk ikke time før uka etterpå.

Dette holder ikke mål. Dette er lovstridig og er ikke et tilbud verdig til sine innbyggere. Dette er ikke kritikk av enkeltindivider. Det er kritikk av et system. Det er et ledelsesproblem. Det murres over systemet over det ganske land. Men hvem har ansvaret i Lyngdal? For det er Lyngdal denne teksten handler om.

Under kapittel 2. Kommunens ansvar finner du:

Ǥ 3. Det kommunale ansvaret for allmennlegetilbudet

Kommunen skal sørge for at personer som oppholder seg i kommunen tilbys nødvendige allmennlegetjenester, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 og § 3-2 første ledd.»

§ 4.Det kommunale ansvaret for organisering av fastlegeordningen

«Kommunen skal organisere fastlegeordningen og sørge for at personer som ønsker det, får tilbud om plass på fastleges liste, jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1c og forskrift om pasient- og brukerrettigheter i fastlegeordningen § 2.

Kommunen skal sørge for at et tilstrekkelig antall leger deltar i fastlegeordningen.»

For å skjære det ned til beinet: Det er Lyngdal kommune som har ansvaret for fastlegeordningen i kommunen. Ta det.

Avslutningsvis må jeg si at jeg ikke er glad i monopol. Og da snakker jeg ikke om spillet monopol som har overlevd generasjoner. Heller ikke Vinmonopolet som har gått ut på dato.

Et monopol (fra monos=en og polein= å selge) er hvor det kun er én tilbyder (selger) av et eller annet. I dagligtale betyr monopol en bedrift som ikke har noen konkurrenter i sitt produkt - eller tjeneste.

Lyngdal legesenter har i dag monopol på legetjenester i Lyngdal. Hvorfor er det ingen leger som etablerer egen praksis og skaper sunn konkurranse? Jeg kommer til å stå først i køen inn den døren.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...