Lyngdals Avis

Lyngdals Avis

Lyngdals Avis mener: Sitter for langt inne

FAKSIMILE: Lyngdals Avis 4. januar.

Dette er ukens lederartikkel, signert redaktør Lars Rekaa.

Lyngdals Avis
Lyngdals Avis

Publisert:

Roger Abusland er på krigsstien igjen. Høyres gruppeleder i Lyngdal kommunestyre har sett seg lei på at kommunen lar være å svare borgere som har ulike spørsmål til administrasjonen. Han har unektelig et poeng når han sier til avisen at god forvaltningsskikk ligger nært opp til god folkeskikk. At forvaltningsloven slår fast at svar skal gis uten ugrunnet opphold, understreker bare alvoret i kritikken. Det er ikke første gang han tar opp slike saker. Tidligere har han interpellert om manglende svar i kommunestyret – på vegne av andre. Denne gang etterlyser han svar på vegne av seg selv i egenskap av oppnevnt verge for en lyngdøl. Den siste saken kan ha økonomiske konsekvenser for et menneske som for tiden ikke er i stand til å forsvare sine egne interesser. Økonomiske konsekvenser kan utsettelser ha også for andre – for eksempel en husbygger som er avhengig av en avklaring før snekkerne slipper til.

Det merkelige er at dette problemet faktisk er utypisk for Lyngdal. Kommunen forsøker å være på tilbudssiden. Det er sjelden gode prosjekter stanger hodet mot en mur av ugjennomtrengelig byråkrati i Lyngdal. Administrasjonen i kommunen er tvert i mot kjent for å være lydhør overfor politiske signaler. Lokalpolitikere fra alle partier i Lyngdal – Roger Abusland inkludert – skryter hvert eneste år av at kommunens administrative ledelse er musikalsk og fanger opp politikernes signaler. Og undersøkelser Forbrukerrådet har gjort, viser faktisk at Lyngdal er blant de beste i landet.

Men når det gjelder å svare på brev, ser det ut til at ting sitter litt lengre inne. Og svikter det først her, kan det gå skikkelig galt for kommunen. Det burde egentlig vært enkelt: Svar som kan gis over bordet bør gis over bordet. Slik gjøres det som regel også. Dersom en sak må sjekkes før svaret gis, bør det gis beskjed om dette. Da er i det minste den vitebegjærlige innbyggeren orientert om at det vil ta litt tid. De fleste offentlige institusjoner og myndigheter har gode rutiner på det siste. De har også gode rutiner på å sikre at svar blir sendt ut når det til slutt faktisk foreligger. Vi tviler ikke på at kommunen jobber med å forbedre seg på dette området. Det skulle egentlig bare mangle! Abusland skal på sin side ha respekt for at han ikke lar kommunen dø i synden, men krever forbedringer.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...