Lyngdals Avis

Lyngdals Avis

Listerrådet hoppet bukk over lokale leverandører

FORSVARER PROSESSEN: Daglig leder Svein Vangen i Listerrådet forsvarer prosesen med å velge hvem som skulle få oppdraget med å profilere Lister-samarbeidet. Foto: Svein Løvland

Lister-samarbeidet hoppet bukk over de fleste lokale firma da det skulle brukes mye penger på profilering og ny hjemmeside. Media Sør i Lyngdal fikk ikke høre om anbudskonkurransen.

Lyngdals Avis
Lyngdals Avis

Publisert:

ANBUDSKONKURRANSE: Det er svært få lokale firma som har fått spørsmål om å delta i anbudskonkurransen om å profilere Lister-samarbeidet. Det har vært vanskelig å få noe konkret svar på hvilke anbud som har gått ut for produksjon av ny nettside og profileringsarbeid.

– Denne prosessen er en videreføring av en kommunikasjonsstrategi utviklet i samarbeid med Gnizt Strategisk Design AS fra Flekkefjord. Dette har vært spennende prosess, som blant annet har ført til at vi først og fremst skal jobbe med kommunikasjonen internt i Listersamarbeidet, sier daglig leder Svein Vangen i Listerrådet til Agder.

- Den grafiske profilen er derfor ikke for Listerrådet, men for Lister-samarbeidet. Kommunikasjonsstrategien vil bli tilgjengelig i løpet av kort tid. Pressen vil få tilsendt et informasjonsskriv om dette, i tillegg til annen relevant informasjon om arbeidet som er på gang.

Kontaktet fire

– Men hvilke anbud har gått ut for produksjon av ny nettside/ profileringsarbeid?

– Fire bedrifter har vært involvert i tilbudsrunden med utvikling av grafisk profil. Byrået som fikk jobben, fikk også oppdraget med å utvikle diverse materiell, som vi skal ha klart i løpet av kort tid og som vi gleder oss til å presentere for Listersamarbeidet, svarer Vangen.

– Hvilket firma skal lage den nye nettsiden?

– Det er firmaet Fundament i Kristiansand, og de er i full gang.

Bestilling

– I hvilken grad er lokale firma i Lyngdal, Farsund, Kvinesdal og Flekkefjord forespurt og hvordan har de fått være med på eventuelle anbud?

– Et firma fra Kristiansand og tre regionale firma var involvert i tilbudsrunden. Det fikk tilsendt en kravspesifikasjon for utvikling av ny grafisk profil, utarbeidet av kommunikasjonsrådgiver og kreativ leder for prosjektet, Rebecca Reimers i Gnizt. Vi fikk tilsendt tilbud utarbeidet av hvert byrå på grunnlag av kravspesifikasjonen, forklarer Vangen.

Stram tidsramme

Listerrådet er opptatt av å legge et godt grunnlag for bedrifter i Lister-regionen og Lister kompetanse bruker flere hundre tusen kroner hvert år for å få frem næringsprosjekter og kompetanseprosjekter. Likevel har man valgt å gjennomføre en selektiv anbudsrunde der mange aktuelle lokale firma ikke en gang er forespurt.

– Hva er begrunnelsen for bruk av utenbys firma til en slik jobb?

– Alle firmaene er mer enn nok kompetente til å løse oppgaven. Vi valgte å legge oppdraget til det selskapet som viste til kapasitet og ressurser til å løse oppdraget innenfor en stram tidsramme. Dette var et av hovedkriteriene, noe som også innledningsvis ble tatt opp med byråene, svarer Vangen.

– Det er en glede å se at den kreative bransjen i regionen blomster. Vi fikk, i denne tilbudsrunden, en fin anledning til å bli litt bedre kjent med noen av dem og vi ser så absolutt muligheter til å samarbeide med dem i fremtiden, noe vi håper på, og gleder oss til.

Ble hentet inn

Daglig leder Rebecca Reimers i Gnizt Strategisk Design AS opplyser at hun ble kontaktet av Listerrådet om å bistå i deres arbeid med kommunikasjonsarbeidet.

– Beslutning om samarbeid med oss ble gjort på bakgrunn av en enkel målsettingsprosess, der vi kartla utfordringer, muligheter og målsettinger med prosjektet, opplyser Reimers.

– Hvem bestemte hvilke firma som skulle være med i anbudsrunde for kommunikasjonsstrategi/ grafisk profil og nettsider for Lister-samarbeidet?
- Valget ble foretatt på bakgrunn av en helhetlig vurdering i samarbeid med prosjektleder og leder i Listerrådet, forklarer Reimers.

– Hvilke firma fra Lister-kommunene ble forespurt?

– I denne prosessen valgte vi å invitere inn noe av de nyere byråene som har etablert seg. Vi synes det var en fin anledning til å bli mer kjent med hvordan de jobber og hva de kan bidra med. Vårt valg var først og fremst gjort på basis av ressurser og kapasitet hos byråene. Å navngi byråene, vil kreve en avklaring med de involverte i forkant. Hadde vi hatt all verdens med tid og ressurser, så kunne vi jo vurdert å spurt alle byråene med erfaring innen identitetsutvikling. Dette krever imidlertid mye forundersøkelser og kartlegging og vi valgte derfor blant de som vi mener har utmerket seg de siste årene og som er blant «nykommerne.»

Agder har bedt om innsyn i anbudsprotokollen fra anbudsrunden med hovedsummer fra tilbudet og rangering av tilbyderne.

- Vår henvendelse om å utarbeide grafisk profil for Listersamarbeidet medfører ikke budsjetter som krevde en offentlig anbudsrunde. Som tidligere nevnt, utarbeidet vi en kravspesifikasjon for utforming av den grafiske profilen, som dannet grunnlag for vårt valg.

LYNGDAL: Remi A. Netteland er daglig leder i Media Sør som leverer profilering og nettsider til mange firma. De ble ikke spurt om å være med på anbud om Lister-samarbeidet. Foto: ERLEND HADDELAND

Ikke spurt

I Lyngdal holder Media Sør til,og daglig leder Remi A. Netteland har ikke hørt om denne anbudskonkurransen.

– Vi har blitt tatt inn i varmen av Lister Nyskaping og høstet frukter av nettverket deres i Listerregionen. Vi tror på fruktene av å handle lokalt og bruke hverandre. At noen andre velger å gå utenfor regionen, må de selv svare for. Vi er trygge på at vi kunne levert og konkurrert på nivå med aktører på Sørlandet når det kommer til produksjon av nettside og profilieringsarbeid. Vår kjennskap til Fundament tilsier at Lister-samarbeidet er i gode hender. Vi ønsker dem lykke til med prosjektet, sier Netteland til Agder.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...