Lyngdals Avis

Lyngdals Avis

Jobber for lokaltog til Audnedal og Snartemo

UTVIKLING: Tore Askildsen peker på at utviklingsplanene for stasjonsområdet i Audnedal og planene om lokaltog fra Kristiansand til Snartemo eller Storekvina vil forsterke hverandre. Foto: Lars Rekaa

Vest-Agder fylkeskommune arbeider for lokaltog på Sørlandsbanen.

Lyngdals Avis
Lyngdals Avis

Publisert:

TOGPLANER: Målet er lokaltog vestover til Snartemo, eller aller helst Storkvina. Østover bør lokaltogene i hvert fall gå til Vennesla.

Fylkesvaraordfører Tore Askildsen (KrF) medgir at det vil ta en stund før toget kan ankomme Audnedal. Men da løsningen for en oppgradering av Audnedal stasjon ble presentert i slutten av juni, kunne han samtidig fortelle Lyngdals Avis om lokaltogplanene.

Les også: Feiring på Audnedal stasjon

Jernbanepolitikk

Askildsen er styremedlem i Jernbaneforum Sør, som er et samarbeidsorgan for fylkene som Sørlandsbanen går gjennom pluss Vestfold. Han leder også det tilsvarende samarbeidsorganet for Agder-fylkene, Jernbaneplattform Agder. Her deltar LO, NHO, Kristiansand kommune og fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder, foruten Austa-Agder fylkeskommune og Vest-Agder fylkeskommune. Jernbaneplattform Agder ble etablert for to år siden.

– Vi klarer nok ikke å få lokaltog på Sørlandsbanen med det aller første. Jernbaneutvikling tar tid, sier han.

– Men lokaltog er viktig. Jernbanen binder bygdene sammen på tvers av dalførene. Med tog er det mulig å bo i Audnedal eller enda lenger vest og arbeide i Kristiansand. Med bil vil avstanden være for lang, sier han.

Pendlermuligheter

Askildsen mener motorveien som kommer langs E39-traseen har mindre betydning for pendlere i de indre bygder.

– Lokaltog kan utvilsom ta ut mer av muligheten for utvikling i de indre bygdene på Sørlandet. Vi ser allerede at både Marnardal, Audnedal og Hægebostad har begynt å jobbe med utviklingsplaner i samband med stasjonene sine, sier Askildsen til Lyngdals Avis.

Han medgir at lokaltog neppe kan settes inn i dag. For å få det, må det bygges flere og lengre krysningsspor og stasjoner må oppgraderes.

– Det tar tid, med nå er vi i gang i Audnedal. Vi kommer til å følge opp, sier han.

Da tanken om lokaltog på Sørlandsbanen først ble lansert, ble det satt et konsulentfirma på saken. Det konkluderte med at befolkningsgrunnlaget langs banen er for tynt til at det vil lønne seg.

– Dessverre tok firmaet ikke høyde for at lokaltog vil føre til ny boligbygging og at befolkningen vil øke, sier Askildsen,

Høyhastighetstog

Han legger til at utbygging av krysningsspor er viktig for å få mer gods over fra bil til bane, også.

– Vi jobber sammen med hele Jernbaneforum Sør for å få koblet sammen Sørlandsbanen og Vestfoldbanen. Dessverre ser det ut til at dette først kan komme etter 2040, nå. På lang sikt jobber vi også for å knytte kystbyene mellom Oslo og Stavanger sammen med høyhastighetstog. Det vil ta tid å realisere. Men når det skjer, vil vi også få frigjort mye kapasitet på dagens Sørlandsbane til gods- og lokaltog, sier Tore Askildsen.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...