Lyngdals Avis

Lyngdals Avis

Du kan kreve kompensasjon etter strømbrudd

UTEN STRØM: Fortsatt er det flere husstander i Lyngdal som er uten strøm. Det kan ligge flere tusen kroner å vente på dem. Foto: Agder Energi

Flere husstander I Lyngdal har vært uten strøm siden mandag. Da kan du kreve en del penger.

Lyngdals Avis
Lyngdals Avis

Publisert:

FASTE SATSER: Mandag og tirsdag førte store snømengder på Sør- og Østlandet til omfattende strømbrudd mange steder.

På denne tiden i går meldte Norges vassdrags- og energidirektorat, NVE, om at hele 22 400 husstander var uten strøm.

Noen husstander gjenstår

Fortsatt er det rundt 60 husstander i Lyngdal som er uten strøm, og har vært det siden mandag.

Arbeidet med å gjenopprette strømforsyningen til kundene fortsatte også utover kvelden og natten på Sørlandet

Nærmere 130 montører og linjeryddere jobber med å gjenopprette strømforsyningen til kundene flere steder i Agder.

Torsdag 18. januar klokken 07.30 var antall strømløse kunder hos Agder Energi 533. Av disse er det 133 kunder som har vært uten strøm i lengre tid, mens det løpet av natten og morgentimene har oppstått nye strømbrudd.

Tar tid

– Kundene må være forberedt på at det kan ta tid før de får strømmen tilbake. Det er mange feil flere steder i linjenettet, og det er mye og komplisert arbeid som må gjøres på hvert enkelt sted, opplyser Agder Energi Nett.

– I forbindelse med feilrettingsarbeidet kan det være nødvendig å stenge strømmen for større deler av linjenettet enkelte steder, slik at arbeidene kan gjennomføres. Det blir sendt SMS til de kundene som må kobles ut før strømmen stenges.

Agder Energi Nett minner om at det er viktig å holde god avstand dersom en oppdager strømlinjer som har falt på bakken, lavthengende linjer og trær som har falt ned på linjene. Berøring kan medføre livsfare.

Krav om kompensasjon

Nettselskapenes kunder har enkelt og greit krav på kompensasjon ved strømbrudd som varer over 12 timer.

Størrelsen på utbetalingen avhenger av lengden på avbruddet.

Satsene for utbetaling ved langvarige avbrudd er som følger:

  • 600 kroner for avbrudd over 12 timer opp til og med 24 timer,
  • 1400 kroner for avbrudd over 24 timer opp til og med 48 timer og
  • 2700 kroner for avbrudd over 48 timer opp til og med 72 timer.
  • For avbrudd ut over 72 timer, skal det gis et tillegg på 1300 kroner for hver ny påbegynt tjuefiretimers periode avbruddet varer.

Det er som sagt hvor lenge strømmen har vært borte som avgjør hvor stor kompensasjon du har rett på. Men selv om strømmen kommer tilbake i perioder, skal du vite at flere påfølgende avbrudd regnes som sammenhengende dersom du ikke får strømmen tilbake i minimum to timer sammenhengende.

Må søke selv

Hvis du mener at du har krav på kompensasjon fra ditt nettselskap, sender du et skriftlig krav direkte til dem.

Skriftlig krav må fremmes innen rimelig tid etter at normal forsyning ble gjenopprettet. Ofte er dette rundt tre måneder, men det kan variere fra selskap til selskap.

I klagen må du oppgi dato, adresse og kundenummer.

Dersom nettselskapet skulle avslå kravet ditt om kompensasjon, kan du sende en klage til NVE.

Kilde: huseierne.no

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...