Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Lyngdals Avis nedbemanner og utvider samarbeidet med Avisen Agder

Lyngdals Avis nedbemanner og utvider samarbeidet med Avisen Agder

SLUTTER: Daglig leder Remi A. Netteland (t.v.) og journalist Magnus Aunevik var begge med på oppstarten av «nye» Lyngdals Avis i 2014. FOTO: Lars Rekaa

Som en del av en omstrukturering for å kutte kostnader, slutter daglig leder og én journalist i Lyngdals Avis.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
28.04.2016 kl 19:41

Etter at Avisen Agder ble en del av Nordsjø Media, som også er største aksjonær i Lyngdals Avis, er det besluttet at de to mediehusene skal øke det redaksjonelle samarbeidet, samt flytte administrasjonen i Lyngdals Avis til Flekkefjord.

– Lyngdals Avis har fra første dag hatt fokus på effektiv og rasjonell drift, og det har vi vært gode på. Men etter at Avisen Agder ble kjøpt opp av Nordsjø Media, presenterte det seg enda flere muligheter for å drive avis med enda lavere kostnader. Dette er muligheter vi ikke må la gå fra oss i dagens kuperte medieterreng, sier daglig leder i Lyngdals Avis Remi A. Netteland.

Daglig leder og én journalist slutter

Selskapets daglig leder Remi A. Netteland og journalist Magnus Aunevik slutter i avisen som følger av det nye samarbeidet.

Se bildet større

ANSVARLIG REDAKTØR: Erlend Haddeland. FOTO: Magnus Aunevik

Avisen Agder vil håndtere alle administrative funksjoner for Lyngdals Avis, og Lyngdals lokalavis vil fortsatt ha redaksjon og markedsfunksjoner i Lyngdal.

– Jeg har forståelse for styrets avgjørelse om en omstrukturering. En nedbemanning er alltid krevende, samtidig ser jeg lyst på et tettere samarbeid med Agder, en avis vi allerede har et godt samarbeid med, sier Erlend Haddeland, ansvarlig redaktør i Lyngdals Avis.

Kutter egen stilling

Remi A. Netteland kutter sin egen stilling.

– Det var meg selv som foreslo dette samarbeidet for styret i Lyngdals Avis tidligere i år. Lyngdals Avis er fremdeles i en oppstartsfase, og vi visste at det kom til å kreve mye hardt arbeid og penger før selskapet kan vise pluss i regnskapet. Men dette samarbeidet kan hjelpe Lyngdals Avis å nå sine målsetninger enda raskere, og det er viktigere enn enkeltpersoner, sier Netteland.

Krevende økonomisk situasjon i mediebransjen

Ernst A. Eik er administrerende direktør i Nordsjø Media. Han kan berette om en krevende økonomisk situasjon for mediebransjen generelt. 

Lyngdals Avis hadde i fjor et underskudd på over 1,5 millioner kroner, mot 2 millioner i underskudd i oppstartsåret 2014.

– Lyngdals Avis har vært og er et spennende prosjekt. Vi ønsker å få et godt og langt liv for den. Vi har hatt et oppstartsår, et utviklingsår og så går vi over i en driftsfase. Det gjør vi samtidig som vi er i en bransje som har krevende tider, sier Eik. 

– Hva kan du si om den økonomiske situasjonen til Lyngdals Avis i dag?

– Vi driver fortsatt med negative tall. I løpet av året ser det ut til at vi mottar pressestøtte på cirka 360 000 kroner i tillegg til en oppstartssum på et tilsvarende beløp. Når vi nærmer oss årsskiftet vil vi ha en driftsmodell som er i balanse, svarer Eik. 

Se bildet større

NORDSJØ MEDIA: Ernst A. Eik er administrerende direktør i Nordsjø Media. FOTO: Eugen Hammer

– Vanskelig, men god løsning

Eik legger til at han er imponert og glad over at daglig leder i Lyngdals Avis Remi A. Netteland har foreslått løsninger, som han selv beskriver som «vanskelige, men gode». 

Redaktøren er enig.

– Lyngdals Avis tar farvel med to særs dyktige medarbeidere. At Netteland på egenhånd har foreslått å kutte sin egen stilling til det beste for avisen, vitner om stor integritet, sier Haddeland.

– Effektivisering

– En av forutsetningene for å kunne starte papiravis mot alle odds da vi gjorde det i 2014, er evnen og viljen til å tenke annerledes. Vi startet opp avis uten kundeservicemedarbeidere, grafikere, it-personell og lignende på lønningslisten, for å i stedet kjøpe disse tjenestene fra søsterselskapene som allerede har mengder kompetanse og ressurser på områdene. Nå finnes enda en mulighet til å effektivisere produksjonen vår, og det betyr at jeg kutter to årsverk, inkludert mitt eget, sier Remi A. Netteland.

Lokalavisen er viktig

Nordsjø Media mener at Lyngdals Avis er viktig, og ønsker å utvikle Avisen Agder og Lyngdals Avis i tospann for å styrke begges posisjoner. At lokalavisen står sterkt blant leserne, oppleves absolutt i Lyngdal.

– Å lage avis er det morsomste jeg har vært med på. Og jeg sitter virkelig igjen med en følelse av å ha vært med i et team bestående av alle som bor i Lyngdal. Den støtten vi har fått frem til nå, og fremdeles får, er rett og slett til å få litt frysninger av. Jeg fikk tilliten og det markedsmessige ansvaret for å starte opp en lokalavis i et krevende klima, og det har vært veldig hardt arbeid. Det er veldig kjekt å se at hardt arbeid fra alle aktører har gitt resultater, og jeg er stolt av at jeg har fått være med på en spennende reise med alt fra hederspriser og nominasjoner til opplagstall som viser landets største vekst av alle aviser i fjor. Det er litt surrealistisk. Men i lille Lyngdal er alt mulig! sier Netteland.

Les også: Her trykkes Lyngdals Avis for første gang

–Nå har jeg full tillit til at Avisen Agder og Nordsjø Media tar godt vare på «barnet mitt», og med den nye modellen tror jeg vi skal se at lokalavisen skal vise blå tall enda raskere, fortsetter han.

Se video: Lyngdals Avis er Årets nyskaping

– I Lyngdals Avis har vi fra første dag sagt at vi ønsker å være en positiv bidragsyter til lokalsamfunnet samtidig som vi skal være en ærlig og etteretterlig nyhetsformidler. Med alt ifra feelgood-prosjekter som Lyngdalsfilmen, Lyngdalskoret, Lyngdalsbanketten og Brekne-kronerullingen, til Tina-saken og Hausvik-debatten, tror vi at avisen kan bidra til å være både lim og lupe for lokalsamfunnet.

Fakta

Lyngdals Avis

  • Startet som nettavis i 2011. Ga ut sin første papiravis 6. mars 2014.
  • Eies av Nordsjø Media (92 %) og Palmekysten Forvaltning (8 %).
  • Ansvarlig redaktør: Erlend Haddeland
  • Ble «Årets nyskaping» under Medieprisene i Bergen i 2015.
  • Har i dag fem ansatte, tre i redaksjonen og to i markedsavdelingen/administrasjon.
  • Aktuelt: Nedbemanner med to årsverk, én i redaksjonen, og én på administrasjon/marked.

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!