Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Butikkene i Lyngdal forventer omsetningsrekord i påsken

Butikkene i Lyngdal forventer omsetningsrekord i påsken

HAR NOK AV VARER: Hypermarkedsjef Agnar Narvestad på Coop Obs er godt fornøyd med lagerbeholdningen inn mot påske.

Dagligvareforretningene i Lyngdal går så det griner. Samtlige kjøpmenn vi snakket med har tro på omsetningsrekord i påska.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
21.03.2016 kl 14:04

– Du har vel sikkert aldri truffet en beskjeden kjøpmann vil jeg tro, men det har vært en veldig fin start på året, humrer butikksjef Agnar Narvestad på Coop Obs i Handelsparken.

Selv om selgere har for vane å velge en positiv vinkling på produktene sine, er det vanskelig for redelige folk å få omsetningstall til å ljuge.

Selv om ingen av kjøpmennene ivrer etter å ha tallene i avisa, meldes det jevnt over om en betydelig økning i omsetningen fra samme tid i fjor.

Rimi-nedleggelse

Selv beskjedne Kurt Homeland må innrømme at det nok blir det beste året for Coop Extra i Lyngdal, men mannen som har holdt jobbet i Kirkeveien 3 i 39 år, legger til at han nok har vært med på bedre år tidligere (Coop Extra skiftet i 20014 navn fra Coop Mega).

Rimi la ned i fjor og er noe av forklaringen på økningen i de øvrige butikkene, men det er også grunn til å tro at økningen har flere årsaksforklaringer.

Les også: Rimi Lyngdal stenger dørene for godt

I lys av både Rimi-nedleggelse og pågående priskrig ga vi butikksjefene for de ulike butikkene mulighet til å snakke om.

Følgende spørsmål:

  • 1. Forskjellen etter Rimi forsvant
  • 2. Forklare positive resultater
  • 3. Forholdet til de andre butikksjefene
  • 4. Forventninger til påska
  • 5. Vareutvalget i påska

Her er resultatet:

Arild Hansen, Kiwi Handelsparken

  • 1. Jeg vil tro at butikkene i sentrum har fått flere av Rimis kunder enn vi her oppe. Samtidig er vi blitt den eneste søndagsåpne butikken og merker vekst der.
  • 2. Vi har enda mer tilreisende kunder enn vi noen gang har hatt. Jeg tror Lyngdal er mer attraktive enn de noen gang har vært med de etablerte kjedene. Dette tror jeg bare vil fortsette å bli enda bedre når enda flere større kjeder kommer.
  • 3. Det er god stemning mellom oss lokale kjøpmennene. Samtidig så samarbeider vi ikke med hverandre utover at vi låner av hverandre om man går tom for noe. Priskrigen er sentralstyrt og påvirker ikke forholdet mellom oss kjøpmenn.
  • 4. Det har bare gått én vei til nå i år. Jeg tror det blir fint vær, at folk reiser til hytta i Lyngdal fremfor fjellet og at vi får omsetningsrekord.
  • 5. Det blir spennende å se hva vi har når påska begynner. Utfordringen med priskrigen er jo at vi ikke får tak i nok varer. Jeg fikk seks kasser med appelsiner ved forrige levering og det forsvinner på en time. Påskevarene går på billigsalg. Smågodt er for eksempel helt tomt.
Se bildet større

SØNDAGSÅPEN: Arild Hansen på Kiwi nyter godt av å være eneste søndagsåpne dagligvarebutikken i Lyngdal.

Kurt Homeland, Coop Extra

  • 1. Vi har en god økning etter butikken la ned. Vi hadde ikke budsjettert med en endring, men det har blitt betydelig bedre. Skal jeg være nøktern, kan jeg si at vi har gått 14-15 prosent opp fra fjorårets resultater.
  • 2. Det handler nok om en kombinasjon mellom flere faktorer. Prismessig er butikkene veldig jevne, mens vi nok ligger litt foran de andre på utvalg. Det at vi er en aktør mindre vil naturligvis også bety en del.
  • 3. Vi kriger ikke personlig, men vi er jo konkurrenter som vil være best. Samtidig har vi et godt forhold og låner gjerne varer av hverandre om man skulle være uheldig å mangle noe.
  • 4. Vi håper på en god påskehandel. Når påska blir så tidlig som i år, er det ofte mange som vil til fjells, men uansett forventer vi mer folk til påska. Som Coop Extra tror jeg dette blir det beste året vi har hatt.
  • 5. Det er et problem at det minker på de prispressede produktene. Når vi har satt opp forhåndsordre og får en helt vanvittig pris, så blir det feil. Det er trasig for kunder som vil ha en vanlig påskehandel og ikke får tak i produktene sine. Samtidig forstår jeg jo forbrukere som utnytter seg av de ekstreme prisene.
Se bildet større

NØKTERN OPTIMIST: Kurt Homeland tror på ny rekord for Coop Extra i påska.

Agnar Narvestad, Coop Obs

  • 1. Vi har fått to nye ansatte derfra som vi og kundene er veldig godt fornøyd med. Det er vanskelig å måle hvor mye Rimi har hatt å si økonomisk, men det har nok vært med på å forsterke den sterke utviklingen vi har hatt. Vi legger på godt over ti prosent økning fra fjoråret.
  • 2. Jeg opplever at lyngdølene og kunder fra nærområdet blir bedre kjent med konseptet og etterspør kundeavisen vår.
  • 3. Jeg har hørt at det også går bra for de andre butikkene og det er bra for Lyngdal. Jeg har et godt forhold til Kurt på Coop Extra, men ellers så har jeg ikke så mye med de andre å gjøre. Det ligger ingenting negativt i det. Jeg tror man er flinke på hver sin plass og klarer seg stort sett bra alene. Samtidig har vi et litt annet konsept, som ikke gjør det veldig naturlig å samarbeide med de andre.
  • 4. Det kan fort bli nye rekorder. I år ligger påska ekstra tidlig, men inngangen har vært kjempebra.
  • 5. Det blir fullt opp av alt. Vi var tidlig ute og forhåndsbestilte masse varer og det burde ikke bli noe problem. Vi er godt rigget og skal sørge for at kundene får alt det de ønsker. , men om det skulle dra seg til noe helt vilt med kunder, som jeg selvfølgelig jo håper, så vil det vise seg hva de handler for noe, men for øyeblikket ligger vi veldig godt an.

Kornelius Tjomsland, Rema 1000

  • 1. Vi merket stor forskjell med én gang de la ned og har ligget på ca. 15 prosent økning siden da.
  • 2. Det virker som det er god fart i alle dagligvarebutikkene i Lyngdal. Hva det kommer av, har jeg ikke noe veldig forklaring på.
  • 3. Det er knallhard konkurranse og alle ønsker å være den beste butikken. Samtidig er det veldig god stemning oss imellom. Vi kan gjerne låne varer om hverandre om det skulle være behov for det. Vi tar gjerne en kopp kaffe og har et veldig sunt og godt konkurransemessig og kollegialt forhold.
  • 4. Regner med 20 prosent vekst i påska. Inngangsfarten er god og værmeldingen er god.
  • 5. Det kan nok bli noe utplukket på spesielle ting, men ingen skal legge seg sultne. Vi har solgt såpass mye at jeg tror mange allerede har nok i skapene, men det er klart en utfordring å få inn nok av varene det er priskrig på.
Se bildet større

DEN ENES DØD: Den andres brød. Rema-kjøpmann Kornelius Tjomsland har merket stor økning etter at Rimi stengte dørene i fjor høst.

Øyvind Berntsen, Kiwi Agnefestveien

  • 1. Da Rimi stengte dørene høsten 2015, måtte Rimi sine kunder ut å finne seg ny butikk. Det ble som forventet den første tiden etter nedleggelsen, økt omsetning. Etter hvert som tiden gikk, tiltok økningen. Flere og flere kom til oss i Agnefestveien og veksten har vært meget bra. Hittil i år har vi en vekst på 20 prosent. Mye skyldes nok at Kiwi er den billigste kjeden, og at Kiwi har lykkes med en ny kampanje.
  • 2. Vi har hatt en veldig god økning i salget det siste året, økningen er nok større enn det nedleggelsen av Rimi skulle tilsi. Men jeg tror butikkene i Lyngdal går generelt godt. Folk i Lyngdal har en veldig fin holdning til å handle Lyngdal. Hvorfor dra til Kristiansand? Jeg får jo alt jeg trenger i Lyngdal. I tillegg tror jeg mange som kommer fra nabokommunene er gode til å legge handelen til Lyngdal og det gjør Lyngdal til den store vinneren.
  • 3. I Lyngdal har vi et svært godt forhold oss butikksjefer i mellom. Vi låner melk og bananer etter som behovet er. Jeg tror vi ønsker at alle skal lykkes, selv om det konkurreres om de samme kundene. Akkurat nå har vi like store problemer alle sammen med å skaffe nok appelsiner, smågodt og gulrøtter.
  • 4. Det blir en knallpåske i år og vi forbereder oss på stor Kiwi-omsetning.
  • 5. Jeg tror og håper at det blir flott vær i påska. Mange av hytteeierne kommer til å feire påska i Lyngdal. Da må vi være klare til å ta imot dem. Vi skal ha den billigste og beste frukten og ellers håper jeg alle får en flott påskehøytid.
Se bildet større

LOJALE LYNGDØLER: Øyvind Berntsen på Kiwi i Alleen gir lojale lyngdøler og turister æren for gode resultater i lyngdalsbutikkene.

Gallup

Hvilken dagligvarebutikk i Lyngdal foretrekker du?

Kiwi i Handelsparken
Rema 1000
Coop Obs
Kiwi i Alleen
Coop Extra
Snarkjøp
Nærbutikken i Korshamn
Joker Kvås

Vis resultat

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!