Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Mattips og løp på Bringsjord

Ny episode av Helseglede

Bli med Renate på egentrening, og lær deg å lage hjemmelagede burgere med søtpotet-fries.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
13.01.2015 kl 15:47

Renate Toften Sævik er nå inne i sjette uke i treningsprogrammet. I denne episoden er hun på egenhånd. I tillegg til to timer PT-trening skal hun nemlig ha like mange timer egentrening. Dermed blir det en god økt med jogging over Bringsjordneset for Sævik.

- Det er mest for å få variasjon siden jeg hovedsaklig trener styrke med Malene, og så er det litt for det er enkelt og greit å få til på kvelden. Når Daniel passer ungene kan jeg ta meg en løpetur, forteller Sævik.

Går fremover

Halvveis i treningsprogrammet kan Renate merke endringer.

- Det går framover. Vi løfter stadig tyngre vekter. Det blir veldig gøy å se hvor langt vi kommer på disse tolv ukene, sier Sævik etter endt treningsøkt.

Se alle episodene av Helseglede her

Episode 1
Episode 2
Episode 3
Episode 4
Episode 5

Se bildet større

EGENTRENING: Mellom PT-timene har Renate også egentrening. FOTO: Erlend Haddeland

Se bildet større

SUNNE FRIES: Malene viser deg hvordan du kan lage den sunne varianten av burger og fries. FOTO: Knut Andreas Foss

Hjemmelagede burgere med søtpotet-fries

Hjemmelagde burgere

  • Lages av karbonadedeig og egg (ca 1 egg pr 400 gram)
  • Krydres etter smak. Tilsett gjerne hakket løk om ønskelig.
  • Stekes på middels varme til de er gjennomstekt.
  • Legg skiver med cheddar-ost på burgerne om du ønsker cheeseburger.

Søtpotetfries

  • Skrell og kutt opp søtpotetene i tynne strimler.
  • Dynk dem i eggehvite og legg dem på bakepapir i langpanne.

Strimlene bør ikke ligge oppå hverandre om du ønsker et sprøtt resultat.

  • Krydres med grovt salt og pepper.
  • Stekes på 200 grader i 30 min. Siste 10 min på varmluft.

Guacamole

  • 1 moden avocado,
  • Litt mager creme fraiche/mager kesam
  • Sitronsaft
  • Maldon havsalt og grovkvernet pepper etter smak
  • Kan godt ha litt chili oppi, evt chilikrydder.

Nyheter fra andre aviser

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!